TARTALOM
ToggleNavigációs eszköz a profithoz
Az üzleti tervezés olyan, mint a fogtömés. Minden vállalkozó retteg tőle, és a végsőkig halogatják. Amikor a fájdalomtól már nem tudnak aludni – és ezt szó szerint értem! –, csak akkor néznek szembe az elkerülhetetlennel. Néha túl későn. Mert amit meg lehetett volna úszni egy gyors fogtöméssel (azaz egy könnyed korrekcióval), abból gyökérkezelés (pl. leépítés) vagy foghúzás (felszámolás, csőd) lesz.
Tudom, az üzleti terv készítése púp a hátadon, de ha komolyan gondolod a vállalkozásodat, ha szeretnéd magadat és a családodat eltartani belőle, és ha nyugodtan akarsz aludni éjszaka, akkor nem bliccelheted el.
A jó hír, hogy az üzleti tervezés igenis lehet motiváló élmény, mert ha jól csinálod, feltárulnak közben a lehetőségek, rengeteg új ötleted támadhat, összekovácsolja a cég tulajdonosait és vezetőit, és akár egy egész évre elegendő lendületet ad.
Az üzleti terv egy olyan iránytű vagy útvonaltérkép – kinek melyik metafora a szimpatikus –, amellyel gyorsabban érheted el a céljaidat, egyúttal elvezet a vállalkozásod fő céljához, a profithoz.
Egy korábbi cikkemben arra adok tippeket, hogyan kell helyesen kezelni a bizonytalan jövőt az üzleti tervezés során. Rámutatok, hogy az üzleti terv egyáltalán nem fölösleges csak azért, mert a valóság úgyis közbeszól. Épp ellenkezőleg, a kiszámíthatatlan helyzetekre úgy tudunk a legjobban reagálni, ha van rá tervünk, hogyan kezeljük őket.
Ebben a cikkben az üzleti terv két kihagyhatatlan, gyakorlati alappillérét vizsgáljuk meg alaposabban:
- az üzleti célok meghatározását,
- és a pénzügyi terv elkészítését.
1. pillér: fogalmazd meg a 2024. évi céljaidat a cselekvési tervekkel együtt!
A nem éppen könnyű 2023-as év után melyek legyenek a 2024-es üzleti céljaid? Gondold át és írd le őket! Egy ilyen lista fontos eszköz a tiszta alapok lefektetéséhez, ezért az üzleti terv készítését tartalmazó csomagomat megrendelő ügyfeleimmel is ezzel kezdem a közös munkát.
- Növelni szeretnéd az eladásokat?
- Bővítenéd a termelést?
- Javítanád a működési hatékonyságot?
- Új alkalmazottakat vennél fel?
- Új partnerekkel tervezel együttműködni?
- Szigorúbb leltárkészletet vezetnél?
- Csökkentenéd vagy legalábbis kordában tartanád a költségeket?
- Változtatnál az árazási stratégiádon?
Az ilyen és ehhez hasonló kérdések végiggondolása sokat segít céljaid kiválasztásában és fontossági sorrendbe állításában.
TIPP: Ha rendszeresen szeretnél közérthető, gyakorlati pénzügyi, gazdasági tippeket, ötleteket olvasni, kövesd a @hofernoemi.hu Instagram-oldalamat is gazdasági ismereteid bővítéséhez és a vállalkozásod fejlesztéséhez. Ott elmondhatod a véleményedet is, egyre izgalmasabb és aktívabb beszélgetések alakulnak ki a blogcikkeim témáiban is.
Az új irányok kijelölésekor a céljaid legyenek motiválóak, de elérhetőek. Az ambíció hajtóerő. Lehetővé teszi, hogy megoldásokat találj a pályán maradásra, és folyamatosan fejleszd a vállalkozásodat. Gondold át azt is, hogy mit szeretnél elérni a cégeddel kettő, három vagy öt év múlva, és hogy mit kellene hozzá megtenned 2024-ben.
Például ha eddig elhanyagoltad a beszállítói költségeid optimalizálását, itt az ideje komolyabban foglalkoznod vele. Gazdasági számításokkal alátámasztva magabiztosabban tárgyalhatsz a beszállítóiddal a kedvezőbb szerződéses feltételek érdekében. Ami végül pénzt hoz neked.
Miután meghatároztad az új évre vonatkozó legfontosabb céljaidat, dolgozz ki mindegyikhez cselekvési tervet. Tapasztalataim szerint erre kiválóan alkalmas a SMART-módszer. A SMART a
- Specific (konkrét),
- Measurable (mérhető),
- Attainable (elérhető),
- Relevant (releváns) és
- Time-based (időhöz kötött)
angol szavakból alkotott mozaikszó. Talán már olvastál róla. De vajon alkalmazod is gyakorlatban?
Konkrét, azaz világos és megfogható, nem csak mellébeszélés, nem általános lózung. Konkrét cél például egy új gyártósor üzembe állítása az első negyedév végére, és ezzel a termelési kapacitás 25 százalékos növelése az év végéig. Ellenben ha a kritikusnak számító kezdeményezések megvalósítását tűzöd ki célul, és ehhez kiváló operatív hatékonyságot tervezel bevezetni a vállalat minden részlegében – az bizony ordas nagy lózung.
Mérhető, azaz számszerűsíthető, dokumentálható, nyomon követhető és a korábbi eredményekkel összehasonlítható.
Elérhető, azaz nem megvalósíthatatlan álom, hanem a piaci körülmények és a cég jelenlegi helyzete alapján reális esély van a teljesülésére. Lehet ambiciózus, de ne legyen irreális, mert amiről a lelked mélyén tudod, hogy nem fog teljesülni, azért nem is fogsz teljes erőbedobással küzdeni.
Releváns, azaz az adott körülmények között lényeges, a cég növekedése és sikere szempontjából kulcsfontosságú. A napi hajtás során könnyű eltéveszteni az irányt, és a profit szempontjából lényegtelen dolgokkal vesztegetni az időt. Ha tudod, hogy mik a valódi céljaid, az segít a hétköznapi teendők prioritásának okos meghatározásában.
Időhöz kötött, azaz pontos ütemezés társul hozzá. A cél elérése érdekében kifejtett tevékenységnek pontosan meghatározott a kezdete, a folyamata, a határideje. Enélkül a célod csak lóg a levegőben; könnyű legyinteni, hogy „ej, ráérünk arra még”.
Minden célt bonts fel napi, kisebb teendőkre. Határozd meg a kulcsfontosságú mérőszámokat, amelyeket folyamatosan követni és értékelni tudsz. Mit érhetsz el reálisan a vállalkozásodban, akár egyedül, akár a kollégáiddal? Hány hónap vagy negyedév szükséges hozzá?
A pénzügyi célok az üzleti tevékenységedtől, a vállalkozásod érettségi szintjétől, a piacodtól és a mozgósítható erőforrásaidtól függnek.
Két példa a pénzügyi célokra:
- A nettó nyereség megduplázása két éven belül.
- A termékköltségek 10 százalékos csökkentése a pénzügyi év végére.
EXTRA TIPP: Az üzleti tervet célszerű három verzióban megvizsgálni:
- optimista,
- pesszimista
- és realista szemléletmóddal.
Egy-egy tényező változtatásával akár több érzékenységvizsgálatot is gyorsan elvégezhetsz az egyes verziókhoz. Az eredmény a későbbiekben sokat segíthet fontos üzleti döntések meghozatalában. Ha szeretnéd praktikusan és könnyen használható módon elkészíteni az üzleti tervedet, de nem értesz hozzá, keress meg itt, és egyeztetünk.
2. pillér: erre fókuszálj a pénzügyi terved elkészítésekor!
A pénzügyi tervezési folyamat megköveteli az előző évi pénzügyi teljesítmény tüzetes áttekintését. A vállalkozás tulajdonosaként bele kell merülnöd a bevételi források, a kiadási szerkezet és a pénzforgalom folyamatába. Egy alapos és kellő szakértelemmel összeállított üzleti terv a vállalkozásod stabilitásának záloga. Amelynek a központi eleme a pénzügyi terv.
Mielőtt rátérnénk a pénzügyi terv készítésével kapcsolatos gyakorlati teendőkre, tisztázzunk néhány alapfogalmat.
A pénzügyi terv a piaci környezet és a tevékenységed bemutatásán túl a következő négy számviteli kimutatásból áll:
- Számviteli mérleg: egy adott időpontra vonatkozó kimutatás, amely tükrözi a vállalkozás vagyonának összetételét (eszközök), valamint ezeknek a vagyonelemeknek a finanszírozási forrását (források). A vonatkozási időpont pedig a mérleg fordulónapja.
Olyan, mint amikor összeírod a személyes vagyonodat: mennyit ér a lakásod vagy a házad, a kocsid, az egyéb ingóságaid, és mennyi tartozásod, hiteled van.
- Eredménykimutatás: egy adott időszak (jellemzően az üzleti év) bevételeit és ráfordításait, továbbá ezek különbözeteként a vállalkozás nyereségét, illetve veszteségét mutatja be.
Ez pedig olyan, mintha számba vennéd, mennyit kerestél az adott évben, mennyi kiadásod volt, és mennyit tudtál az év végén félretenni.
- Cash flow kimutatás: a vállalkozás pénzáramlásait (bevételeit és kiadásait) mutatja be strukturáltan, azaz működési, befektetési és pénzügyi tevékenységekre bontva.
A magánéletedből vett analógia itt a bankszámlaegyenleged és a készpénzed változása. Elmentél bevásárolni – mínusz 20 ezer. Befizetted a nyaralás előlegét – mínusz 150 ezer. Fizetést kaptál – plusz 500 ezer.
A hasonlat abban a tekintetben is érvényes, hogy ha kifutsz a pénzből, akkor baj van. Hiába várható a fizetésed három hét múlva, ha már most kiürítetted a bankszámládat és a pénztárcádat. Miből fogsz megélni a következő három hétben? Ugyanez a dilemma a vállalkozásod esetében is fennáll, ezért kell árgus szemmel figyelned és gondosan megtervezned a pénzforgalmadat.
- Kiegészítő melléklet: azokat az információkat tartalmazza, amelyek a mérleg, az eredménykimutatás és a cash flow mögötti gazdasági események megértéséhez szükségesek.
Egy alapvető különbség, amit cégvezetőként jó tudnod: Az eredménykimutatásban és a mérlegben a bevételeket és a ráfordításokat akkor kell bemutatni (lekönyvelni), amikor felmerülnek, még ha nem történik is pénzmozgás. A cash flow kimutatás viszont csak a pénzmozgással járó eseményeket prezentálja. Például ha kiállítasz egy számlát 90 napos fizetési határidővel, az az eredménykimutatásban és a mérlegben a teljesítés napján jelenik meg bevételként, és abban az időszakban is kell adózni utána, de a cash flow kimutatásodban majd csak akkor látod, ha tényleg meg is kapod a pénzt. (Ha pénzforgalmi elszámolással dolgozol, akkor rád más szabályok érvényesek.)
Ennyit az elméletről. Most nézzük a gyakorlatot, hogy akár egyedül is elkészíthesd a pénzügyi terved eredménykimutatását, hétköznapi nyelven az eredményszámítását.
Az első három kimutatást Excel-táblázatokban célszerű összeállítani. Az eredménykimutatásnak egyedül is nekifoghatsz, amelyre alapozva a cash flow kimutatást is részben összeállíthatod, ha átgondolod, milyen pénzmozgásokat okoznak a tervezett eredménytételek.
A pénzügyi terv általában az előtted álló egy évet vizsgálja. A tervet havi bontásban és viszonylag részletesen érdemes kidolgozni. A kialakított táblázati struktúra jól alkalmazható majd a vállalkozásod tényleges, azaz realizált teljesítményének havi visszaméréséhez is.
Első lépésként az eredménykimutatás alapjait az alábbi egyszerű képlet mentén állíthatod össze:
Bevételek – direkt költségek – indirekt költségek
=
adózás előtti eredmény
Ezután az adózott eredményt úgy számíthatod ki, hogy az adózás előtti eredményből levonod a nyereségadó összegét. Az adózott eredmény egy részét vagy teljes egészét vehetik fel a tulajdonosok osztalékként. Ha egyedüli tulajdonos vagy, és magadnak fizeted ki az osztalékot, csak rajtad áll, hogy mennyi nyereséget hagysz bent a cégben a vállalkozás fejlesztésére, és mennyit utalsz ki magadnak. Ha többen vagytok tulajdonosok, akkor taggyűlésen kell döntést hoznotok a nyereség felosztásáról.
Nézzük meg a fenti egyenlet bal oldalán szereplő tételeket részletesebben:
Bevételek
Írd össze a termékeidet és szolgáltatásaidat, majd a legjobb tudásod szerint tervezd meg, hogy havonta miből mennyit szeretnél értékesíteni. Amennyiben sok terméket forgalmazol, akkor már a tervezéskor észszerű termékcsoportokat kialakítani.
Úgy állítsd össze a táblázatot, hogy mind a havi mennyiségek, mind az árak könnyen és egyszerűen változtathatók legyenek. Amennyiben költségalapú árazást alkalmazol, az értékesítési árakat és a releváns költségtételeket képletekkel kapcsold össze.
Direkt költségek
Másnéven változó költségek, amelyek a termeléshez vagy a szolgáltatás nyújtásához közvetlenül kapcsolódnak. A termék közvetlen vagy változó költségei függenek az előállított darabszámtól vagy szolgáltatás esetén a szolgáltatás mennyiségétől, amelyet például órában vagy projektszámban mérhetsz. Kiindulópontként felsorolok néhány tételt, amelyeket a vállalkozásod sajátosságaira szabva elkészítheted a pénzügyi terved vonatkozó részét:
- Anyagköltség,
- munkaerő költsége,
- energiaköltség,
- külső gyártó költsége,
- saját gyártás költsége,
- licencdíj,
- termelőgépek értékcsökkenése,
- szállítási költség,
- csomagolási költség.
Indirekt költségek
Másnéven állandó költségek, amelyek általában nem kapcsolódnak a termelés vagy szolgáltatás volumenéhez. A termék közvetett vagy állandó költségei függetlenek az előállított darabszámtól vagy szolgáltatás esetén a szolgáltatás mennyiségétől. Ehhez is adok gondolatébresztő példákat, amelyeket írj át a te vállalkozásodban felmerülő tételekre:
- Cégvezetés és adminisztratív munkaerő költsége,
- kereskedelmi költségek,
- marketingköltségek,
- informatikai költségek,
- kommunikációs költségek,
- irodabérlet,
- iroda rezsiköltségei,
- könyvelő díja,
- gazdasági és üzleti tanácsadó díja,
- ügyvédi díjak,
- bankköltségek,
- helyi adók.
Ha mindent sorra vettél, akkor kiszámolhatod az adózás előtti eredményeidet havonta és évente.
És már kész is a pénzügyi terved lényege!
Ezt követően gondold át, hogy milyen beruházásokat (például több éven át használandó eszközök beszerzése) szeretnél megvalósítani az adott évben, és milyen pénzügyi forrásokból szándékoznál megvalósítani őket. A tervedet ezek az értékek még módosítják.
Nem pénzügyi szakemberként a pénzügyi terv készítése bonyolult feladat, pláne, ha nem különösebben szeretsz számokkal foglalkozni. Az emberek többsége nem szereti a matekot. Nincs ezzel semmi gond. Én azért vagyok, hogy levegyem a terhet a válladról, és együtt elkészítsük a pénzügyi tervedet. Az egyszemélyes konzultációkon neked csak néhány kérdésemre kell válaszolnod, és én arra törekszem, hogy az összes feltett kérdésedre választ kapj.
Ne feledd, az üzleti tervnek nem az az értelme, hogy megjósolod vele a jövőt – és ha ez nem lehetséges, akkor nem is érdemes üzleti tervet készíteni. Az üzleti terv értelme, hogy össze tudod vetni vele a valóságot, tudod értékelni a teljesítményedet, mert látod a céljaidat – és ha a valóság megváltozik, akkor gyorsan tudsz alkalmazkodni hozzá, és továbbra is tudsz haladni a céljaid felé.