Vállalkozási tanácsadás | Hofer Noémi | Forbes TOP 20 szakértő

A kisvállalkozók magányossága

A kisvállalkozó edzője

Láttad A hosszútávfutó magányossága című filmet? Nyomasztó történet, de nekem sokszor eszembe jut, ha arra gondolok, mennyire magukra vannak utalva egyes vállalkozók. A vállalkozás is olyan, mint egy maraton. Csak a legkitartóbbak, legfelkészültebbek tudják teljesíteni. Nem lehet minden előkészület nélkül rajthoz állni, alaposan meg kell tervezni minden kilométert.

De abból a szempontból is a maratonhoz hasonlít, hogy miután nekivágott a „távnak”, sok vállalkozó érzi úgy, hogy csak magára számíthat. Csak őbenne él az elhivatottság, csak őbenne ég a tűz, csak ő gondol úgy a cégére, mint a gyermekére. Sem a munkatársak, sem az ügyfelek, sem a beszállító partnerek, sem a családtagok vagy a barátok nem osztoznak ebben a „megszállottságban”.

A maratonista egyvalakire támaszkodhat igazán: az edzőjére. A vállalkozó „edzője” a gazdasági tanácsadója. Vele beszélheti meg az üzleti tervét, vele nézheti át a havi eredményeket, vele egyeztethet a költségekről, a beruházásokról, a hitelfelvételről, az adóoptimalizálásról, és tőle kérhet segítséget, ha eltéved a pénzügyek útvesztőjében.

Te is szeretnél egy ilyen partnert magad mellé? Mielőtt nekiállnál a keresésnek, hadd adjak egy kis házi feladatot. Ahhoz, hogy eredményes legyen a közös munkátok, két dologra lesz szükséged:

  • tudatos tervezés iránti eltökéltségedre
  • és határozott elképzelésre arról, hogy milyen fájó pontokat szeretnél kezelésbe vetetni a gazdasági tanácsadóddal.

A tudatos tervezés elengedhetetlen

Nem az a kérdés, hogy lehet-e tervezés nélkül sikeres céget vezetni (a válasz: egyértelműen nem), hanem az, hogy mennyivel lehetsz sikeresebb és gazdagabb, ha az üzleti és pénzügyi döntéseidben tudatos vagy. A tudatosság azt jelenti, hogy egyaránt figyelmet fordítasz az elképzeléseidre és a megvalósításukra is, az összefüggésekre és a részletekre is. Alaposan kidolgozod a működés minden aspektusát, és megoldásorientáltan gondolkodsz, ötletelsz. Rendszeresen elemzed, hogyan vezethetnéd egyszerűbben és hatékonyabban a vállalkozásodat. Mert csak így növelheted a profittermelő képességét. Gazdasági tanácsadóként azt tudom mondani, hogy egyrészt az ilyen mentalitású cégvezetőkkel öröm dolgozni, másrészt ők lesznek azok, akik valóban sikerre tudják vinni a vállalkozásukat.

Hogyan találd meg a vállalkozásod fájó pontjait?

Kezdd ezzel: szállj ki egy napra a mókuskerékből, vonulj el egy csendes szobába vagy egy kávézóba, és írj egy kritikus elemzést a saját vállalkozásodról. Ne legyen túl hosszú, de legyen alapos. Két-három oldalban érdemes összefoglalni a gondolataidat. Írd le a céged öt legnagyobb problémáját. Mi az, amit már többször próbáltál megoldani, de eddig nem sikerült? Mi az az akadály, amit eddig mindig sikerült nagy nehezen átugranod, de újra és újra szembejön? Van olyan munkatársad, akitől meg kellene válnod, de nem szívesen küldöd el? Van olyan szállítód, akivel nem vagy elégedett? Mi az, amit egyszerű lenne megoldani, de sose szánsz rá időt? És mi az, ami sok pénzbe kerülne vagy hosszú időbe telne, és ezért nem kezded el megoldani? Mi az, aminek a rendbetétele a legtöbb profitot jelenthetné a vállalkozásodnak? Mi az a nehézség, aminek leküzdése sokkal több vevőt hozhatna? Mi akadályozza, hogy színvonalasabb szolgáltatásokat nyújts vagy jobb minőségű termékeket kínálj?

Miután felvázoltad a problémákat, írd melléjük, hogy miért nem foglalkoztál még velük. Ez azért jó gyakorlat, mert látni fogod, hogy számos esetben csak üres kifogásokat vagy könnyen orvosolható akadályokat tudsz említeni. Próbáld azt is megbecsülni, hogy mennyi időt és pénzt igényelne a megoldásuk. 

Jöhet a gazdasági tanácsadó

Ahogy az egészségügyi problémáiddal orvoshoz fordulsz, úgy a pénzügyi természetűekkel egy gazdasági tanácsadót érdemes felkeresned. Ha úgy érzed, hogy a megoldásokra egyedül nincs elég kapacitásod, egy üzleti tanácsadóval együttműködve sokat haladhatsz előre. Egy tapasztalt, éles látású, jól kommunikáló, érthető nyelven beszélő tanácsadó általában több pénzt hoz, mint amennyibe kerül.

Engem például sok vállalkozó azért keres meg, mert nincs olyan gazdasági, pénzügyi szakértő partnerük, akivel együtt gondolkodva tudnának dolgozni távlati céljaik megvalósításán. Az egyéves Üzleti Ghost Partner Programomat kifejezetten az ő igényeikhez igazodva alakítottam ki. Itt olvashatsz róla bővebben.

Ha eltökélted, hogy tudatosan fogod megtervezni a vállalkozásod működését, és összeírtad a legégetőbb problémáidat, készen is állsz a tanácsadó bevonására. Ha megosztod vele az előzőek alapján elkészített helyzetfelmérésedet, gyakran már az első konzultáción megvalósítható ötleteket ad a problémáid egy részének hatékony kezelésére. Ez azt is jelenti, hogy a jó tanácsokon túl lendületet is kapsz a cselekvéshez. Tapasztalataim szerint a vállalkozók jelentős részének az ilyen motivációra legalább annyira szükségük van, mint a konkrét pénzügyi tanácsokra.

A jó gazdasági tanácsadó sokszorosan kitermeli a saját költségét

Hazai és nemzetközi nagyvállalatok gazdasági igazgatójaként húsz éven át én is sokszor átéltem a vállalkozók, cégvezetők „magányát”. Ma már látom azt is, hogy ügyfeleimnek milyen sokat segít, ha láthatatlan üzleti „ghost partnerként”, azaz külső tanácsadóként egész évben, folyamatosan támogatom őket tapasztalatommal, tudásommal. Megbeszélhetik velem az aktuális napi gondjaikat, a stratégiai fontosságú üzleti problémáikat, és együtt találjuk meg a legjobb megoldást.

Ha azt gondolnád, hogy csak elméleti, általános tanácsokra számíthatsz tőlem – amire semmi szükséged, köszönöd szépen –, akkor hadd osszak meg veled egy példát a közelmúltból, ami megmutatja, hogy nagyon is forintra váltható a tőlem kapott segítség.

Az egyik ügyfelem megemlítette az első konzultációk egyikén, hogy több mint egy éve végelszámolás alatt áll az egyik cége, és nem érti, a könyvelője miért nem tudja lezárni az ügyet. Beszéltem a könyvelővel, és kiderült, hogy korábbi áfabevallásokkal vannak problémák, már ő se tudja, hogy igazán mi. A lényeg, hogy több telefon, egy kis unszolás és néhány hét után tisztáztuk a helyzetet. Végül sikerült elérni, hogy a NAV visszafizessen több mint egymillió forintot, amiről az ügyfelem már teljesen lemondott – én beszéltem rá, hogy ne hagyjuk veszni. Kisvállalkozóként egymillió forint meglehetősen nagy összeg neki. Ebből a pénzből bőven fedezni tudja az egész éves szolgáltatásom díját – és még csak egy-két hónapja dolgoztunk együtt. Ha nem is garantálhatom, hogy újabb meglepetésmilliókat kap minden hónapban, indításnak azért nem rossz, igaz?

A te cégedben is biztosan lehet hasonló módszerrel némi pénzt „találni”, javítani a működési hatékonyságon vagy jobb és pénzügyileg is megalapozottabb üzleti döntéseket hozni, amelyek többszörösen kitermelik a program díját. 

Miért foglalkozz rendszeresen a pénzügyeiddel? Mert pénzt hoz.

A sikeres vállalkozók és cégvezetők hetente több órát töltenek a pénzügyi, számviteli kimutatások elemzésével. Pontosan tudják, hogy a leszűrt információk hasznosításával tovább növelhetik a profitjukat. 

Vegyük példaként a céges pénzügyek egyik legérzékenyebb elemét: a kiadásokat. Ismered a céged költségszerkezetét? Tudod, mennyire fontos szerepet játszik a sikeredben? Nem az adófizetés viszi el a pénzedet, hanem a meggondolatlan és sokszor felesleges kiadások vagy a nem jól kalkulált értékesítési árak. Egyre több olyan ügyfelem van, akinek a cége húsz-harminc éve működik, többé-kevésbé jól, de még sosem számították ki igazán tudatosan az áraikat! Pedig, ha meg tették volna, ma talán még gazdagabbak lehetnének.

Ne feledd, az elmaradt haszon is veszteség.

Sokan érzik vagy akár tudják is, hogy valami nincs rendben, de halogatják a hiányosságok orvoslását, nem akarnak szembesülni a hosszú idő óta maguk előtt görgetett problémákkal. Ha magadra ismersz, arra buzdítalak, hogy hagyj fel a halogatással, „a nincs rá időm a napi üzleti ügyeim mellett” mondogatásával, és cselekedj!

Ha a tanácsadóddal összeállítotok egy beszédes és világos grafikont a havi költségeidről, abból nagyon sokat megtudhatsz a vállalkozásod működéséről. A kiadásokat több dimenzió mentén is lehet kategorizálni: például a változó költségek és az állandó költségek aránya, vagy az egyes termékcsoportokhoz tartozó költségek besorolása, felosztása szerint. A költségszerkezet monitoringjának kialakítása egy olyan komolyabb munka, amely nagyon sok pénzt hozhat neked, ha professzionálisan végzed. Nem kell bonyolultnak lennie, inkább lényegre törőnek és áttekinthetőnek. A kialakított rendszer egyes részeit elég havonta átnézni, másokat gyakrabban, akár hetente érdemes nyomon követni. Ilyen inflációs időkben különösen. Apropó, találkoztál már az infláció kivédéséről szóló cikkemmel? Hat konkrét lépést írok le benne, amelyekkel megzabolázhatod az elszabadult költségeidet. Olvasd el most!

 

Tetszett? Oszd meg!

Ez is érdekelhet:

Írj nekem!

Hofer Noémi

Jogi szakokleveles közgazdász, nemzetközi adószakértő

Villámtanácsadás

1+1 óra üzleti tanácsadás a vállalkozásod legégetőbb problémáiról

Akár ingyen

Egyéb tanácsadási csomagok

Vállalkozói tanácsadás személyre szabottan

Bármilyen egyedi üzleti problémára

Üzleti terv készítése

Segítek megtervezni a vállalkozásod jövőjét

Ghost Partner Program

Vállalkozói tanácsadás egész évben

Tudatos vállalkozásindítás

Ne a sötétben tapogatózva tedd meg az első lépéseket

Cégértékelés

Ha eladnád a céged, vagy beszállnál egy vállalkozásba

Ajánlott cikkek

Legfrissebb cikkek