Vállalkozási tanácsadás | Hofer Noémi | Forbes TOP 20 szakértő

Miért félnek a vállalkozók az üzleti tervtől?

Az üzleti tervezést számos félelem övezi

Egyensúlyozás a félelmetes bizonytalanság és a vágyott siker között

Bármennyire ellentmondásos személyiség is Elon Musk, a Tesla és a SpaceX alapítója, az üzleti tervezésről hangoztatott véleményével egyet tudok érteni. Egyik nyilatkozatában ezt mondta:

„Teljesen oké, ha van terved, de csak útmutató legyen, ne kényszerzubbony.”

Elon Musk gyakran érvelt a gyors cselekvés mellett, szembeállítva az alapos tervezéssel. Amely véleményét már nem teljesen osztom. Azért nem, mert lehet, hogy az ő vállalkozói zsenijéhez passzol, de a hétköznapi vállalkozók számára több veszélyt is rejt.

Elon Musknak nemcsak a munkabírása, hanem az improvizációs képessége is legendás. Folyamatosan olyan feltérképezetlen területeken kalandozik, mint a kereskedelmi célú űrutazás vagy az elektromos járművek fejlesztése. Az ambiciózus céljait úgy valósítja meg, hogy nagy rizikót vállal, előszeretettel cselekszik gyorsan, és menet közben alkalmazkodik a körülményekhez. Ezt kevesen tudják utána csinálni.

Vállalkozóként talán neked is ő vagy egy hozzá hasonló innovátor a példaképed. Valaki, aki szeret kockáztatni, és fejest ugrik az újabb és újabb üzleti lehetőségekbe. De egy dolog felnézni valakire, és egy egészen másik dolog azt mondani, hogy én is meg tudom csinálni, amit ő.

Én az átgondolt, de rugalmas üzleti tervezésben hiszek. Azért, mert azt tapasztaltam, hogy az átlagos vállalkozó számára ez a leghatékonyabb módszer, amellyel a legnagyobb valószínűséggel érhet el sikereket.

A rugalmas üzleti tervezés a hosszú távú sikeres vállalkozói működés egyik alappillére. Mégis sok vállalkozó és vállalatvezető fél tőle, és szkeptikus vele szemben.

Miért tartunk ennyire a tervezéstől? Miért találunk ezer kifogást, ahelyett hogy nekilátnánk? Ha te is a halogatók közé tartozol, fontos, hogy megértsd azokat a pszichológiai gátakat, amelyek a sikered útjában állnak. Mert ha azonosítani tudod őket, azzal már meg is tetted az első lépést a felszámolásuk felé.

A folytatásban bemutatom neked a vállalkozói és gazdasági tanácsadói praxisom során hallott öt leggyakoribb okot, amiért a vállalkozók tartanak az üzleti terv készítésétől. Ha sikerül az ilyen kifogásokkal egyenként leszámolnod, és elkötelezned magad az tervkészítés mellett, olyan magas szintre emelheted az üzleti tudásodat és a vállalkozásod nyereségességét, ahová csak kevesen jutnak el.

5 ok, amiért nem készítünk üzleti tervet

1. „Üzleti tervet készíteni túl bonyolult és időigényes”

Az üzleti tervezés tartalmazza a piackutatást, a versenytárselemzést, a pénzügyi előrejelzéseket, a gyártási terveket, a beszerzési és az értékesítési terveket és a vállalkozásod konkrét tevékenységéhez igazodva még sok mást is. Naná hogy bonyolult. Naná hogy időigényes. Minél nagyobb a vállalat vagy színesebb egy vállalkozás termékpalettája, annál összetettebb a tervkészítés folyamata.

A vállalkozók – különösen a gyorsan változó iparágakban tevékenykedők – úgy érezhetik, hogy a tervezéssel túl sok időt pazarolnak el. Ami akár az azonnali cselekvés szükségességéről is elvonhatja a figyelmüket egy váratlan és kritikus szituációban.

A kérdést azonban nem önmagában kell vizsgálni. Nem az a kérdés, hogy időigényes és bonyolult-e az üzleti tervezés, hanem hogy melyik időigényesebb és bonyolultabb: üzleti tervet készíteni, majd utána annak mentén, tervezetten és olajozottan működni akár éveken át, vagy céltalanul, ötletszerűen kapkodva cselekedni, pánikolni, egymásnak ellentmondó döntéseket hozni, majd folytonosan tüzet oltani – akár éveken át. A válasz annyira egyértelmű, hogy le se írom.

A kisebb vállalkozások erőforrásai erősen korlátozottak, ezért az üzleti tervezés – pláne, ha nem megfelelő szakértelemmel és nem átgondoltan kezdenek hozzá – nagyobb terhet jelenthet nekik, mint a nagy cégeknek. A jó hír, hogy ez is tanulható.

És mint minden hasonló tudást és módszert, ezt is gyakorlással tökéletesítheted. Évről évre jobban fog menni, és a folyamatot is lehet egyszerűsíteni, optimalizálni.

Csak el kell kezdeni.

Ha elérkezettnek látod az időt, mert többek között nem szeretnél álmatlanul forgolódni a cash flow problémáid miatt, akkor írj nekem, vagy a nézz körül az üzleti tanácsadási csomagjaim között.

2. „Az üzleti terv túl nagy kötöttséget jelent”

Elon Muskhoz hasonlóan Steve Jobs, az Apple társalapítója sem bírta a részletes üzleti terveket. Ő úgy vélte, hogy a tervhez való szigorú ragaszkodás megfojtja az innovációt. Egyszer azt mondta: „Nem lehet csak úgy megkérdezni a vásárlókat, hogy mit akarnak, és aztán megpróbálni megadni nekik, amire vágynak. Mire létrehozod, már valami újat akarnak majd.” Jobs az agilisabb megközelítést részesítette előnyben. Szerinte a változó piaci körülményekhez való alkalmazkodás képessége és a vásárlói élményre összpontosítás az elsődleges. Filozófiájával az Apple forradalmasította a technológiai ipart, és ez őt és a módszerét igazolja.

A két dolog azonban csak akkor zárja ki egymást, ha az üzleti tervre mint kalodára és nem mint ugródeszkára gondolunk. A szigorú tervezéstől félők attól tartanak, hogy a terv túl szoros követése megakadályozhatja őket a váratlan lehetőségek megragadásában. Pedig ez nincs kőbe vésve. Az, hogy készítettél egy alapos és részletes tervet, nem jelenti azt, hogy nem térhetsz el tőle. De amíg terv nélkül csak bele-belekapsz mindenbe, addig egy tervvel a kezedben még az improvizáció és az alkalmazkodás is tervezett lehet. Mert tudod, hogy milyen útról térsz le, fel tudod mérni, hogy megéri-e eltávolodni az eltervezett iránytól az új lehetőség miatt, és gyorsan ki tudod igazítani a korábbi tervedet úgy, hogy figyelembe vegye az új körülményeket. Így – bár változtattál – továbbra is van terved a folytatásra, csak éppen egy kicsit módosult.

Az ilyen rugalmas üzleti tervezéssel könnyen leküzdheted a tervezési szigorúságtól való szorongást. Korábban írtam erről egy teljes cikket, érdemes azt is elolvasnod.

3. „Ebben a gazdasági helyzetben nem lehet tervezni”

Az elmúlt három-négy év gazdasági visszaesése az induló vállalkozásokat és a kis- és közepes vállalkozásokat különösen nehéz helyzetbe hozta. Érdekes módon ez sok vállalkozót nem az üzleti terv készítése felé fordított, hanem további kifogással szolgált nekik.

Ha egy vállalkozás vezetője nem szeretne az üzleti tervezéssel foglalkozni, szinte biztos, hogy előáll a bizonytalanságfaktor ürügyével. „Mi értelme időt vesztegetni a tervezésre, ha a jövő teljesen kiszámíthatatlan?” – kérdik.

Az új ügyfeleimtől is gyakran hallom ezt az érvet az első tanácsadás alkalmával. Ilyenkor hangsúlyozom, hogy az üzleti terv egy iránytű, nem egy varázsgömb. Az iránytű pedig hasznos. Segítségével arra haladsz, amerre szeretnél. Hogyan éreznéd magad a sivatag közepén bármiféle tájékozódást segítő eszköz nélkül?

Ha te is reménytelennek érzed a tervezést a bizonytalan körülmények között, azt javaslom, ne a mostani helyzetre, hanem a céljaidra koncentrálj. Üzleti céljai minden vállalkozónak vannak. Kezdj el felőlük visszafelé lépkedni. Mi lesz az utolsó lépés a cél elérése előtt? És az utolsó előtti? Mit kell tenned ahhoz, hogy az utolsó előtti lépéshez eljuss? És így tovább. Ha a távolabbi jövőből és a célok felől kezded a gondolkodást, a jelenlegi cudar helyzet kevésbé fogja akadályozni a gondolkodásodat. Mire a bizonytalan jelenhez érsz gondolatban, addigra azon kapod magad, hogy már megterveztél egy egész szép kis utat. Ezzel a tudással felvértezve szinte már gyerekjáték az egy-két hiányzó puzzledarab beillesztése.

Hasonló üzleti tervezési trükkökről már több cikkemben is írtam. Olvad el őket, ha bővebben érdekel a téma.

Kétségtelen, hogy a vállalkozás bizonytalansággal jár, a siker pedig nem garantált. De nem is elérhetetlen. Az üzleti tervezésnek azonban épp az a célja, hogy minél több bizonytalansági tényezőt tárjunk fel és kezeljünk. Térjünk vissza a pont címében szereplő idézethez: „Ebben a gazdasági helyzetben nem lehet tervezni”.

Én épp az ellenkezőjét vallom: „Ebben a gazdasági helyzetben nem lehet NEM tervezni.”

4. „Nem elég a tudásom, és nincs elég információm egy alapos üzleti tervhez”

A kezdő vállalkozók keveset tudnak a stratégiai tervezésről. Egy átfogó üzleti terv elkészítésének feladata ilyenkor ijesztő lehet. Jogosan félhetnek attól, hogy fatális hibákat követnek el vagy figyelmen kívül hagynak kritikus tényezőket, és végül elvesztik az összes induló tőkéjüket. Rosszabb esetben még adósságot is felhalmoznak.

De ez nem lehet kifogás. Mert mi az alternatíva? Tudom magamról, hogy tapasztalatlan vagyok, és ezt még megfejelem azzal, hogy meg sem próbálok üzleti tervet készíteni? Ez szinte garantált út a bukáshoz.

A kezdő vállalkozóknak sokat kell tanulniuk. Ahogy a biciklizés vagy az úszás sem megy azonnal, úgy egy vállalkozás vezetése sem jön ösztönösen a legtöbbeknek. Az első időkben különösen fontos, hogy gazdasági és üzleti ismereteket szerezzenek, és velük felvértezve kezdjenek el vállalkozást alapítani.

Ha nem elég a tudásod, akkor két lehetőséged van: vagy megszerzed a hiányzó tudást, vagy bevonsz valakit, aki már rendelkezik ezzel a tudással és tapasztalattal. Az előbbi olcsóbb, az utóbbi gyorsabb.

TIPP: Ha rendszeresen szeretnél közérthető, gyakorlati pénzügyi, gazdasági tippeket, ötleteket olvasni, kövesd a @hofernoemi.hu Instagram-oldalamat is gazdasági ismereteid bővítéséhez és a vállalkozásod fejlesztéséhez. Ott elmondhatod a véleményedet is, egyre izgalmasabb és aktívabb beszélgetések alakulnak ki a blogcikkeim témáiban is.

Hogyan gyűrd le a tudatlanságból származó félelmedet? Kezdetnek a tankönyvi tudás is megteszi. Ma már számos könyv és tanfolyam létezik, amelyekből el tudod sajátítani az alapokat. Ne gondold, hogy ezzel már kezedben a bölcsek köve, mert semmi sem helyettesíti a tapasztalatot. Ha van a környezetedben olyan harcedzett vállalkozó, akinek bízol a tudásában és az értékítéletében, akkor kérj tőle tanácsot. Ha nincs, kérj tőlem.

Mivel ekkor még nagyon keveset tudsz az üzletvezetésről, a piac működéséről, az árazásról, a pénz kezeléséről és sok egyébről, ezért haladj rendkívül óvatosan. Komoly biztonsági ráhagyásokkal számolj, amikor például a várható kiadásaidat vagy bevételeidet tervezed. Legalább negyedévente vesd össze a terveidet a valósággal, és végezd el a szükséges kiigazításokat. Kevesebb lett a karácsonyi szezonban a bevételed, mint vártad? Vajon mi lehetett az oka? Rosszul mérted fel a piacot? Nem volt elég jó a marketingterved? Rosszul határoztad meg az áraidat? Ha tudod az okot vagy okokat, már célzottabban keresheted a megoldást. Ha tanulsz minden tapasztalatból, egyszer csak azt veszed észre, hogy már a mély vízben is biztonságosan tudsz úszni.

A kezdő vállalkozók másik problémája, amikor átesnek a ló túloldalára, és mindent nagyon jól akarnak csinálni.

Új seprű jól seper. Ez egyrészt analízis-paralízishez vezet, azaz addig elemzed a különböző lehetőségeket, amíg teljesen lefagysz, és már nem mersz semmit lépni, mert mi történik, ha… Másrészt a túltervezés fölösleges is. Nem fogod tudni pontosan megjósolni a jövőt, akármilyen alapos vagy. Hagyj magadnak kellő játékteret, koncentrál a lényegre, a célod elérésére. Tudj túllépni a tervezési fázison, elfogadni a vállalkozással járó elkerülhetetlen bizonytalanságot, és tudj cselekedni.

Barbara Corcoran ingatlanmogul és az amerikai „Shark Tank” befektetője az üzleti tervezés pragmatikus megközelítéséről ismert. Szerinte a túltervezés megbéníthatja a vállalkozókat. Azt nyilatkozta: „Sok vállalkozó mondta már nekem, hogy van egy nagyszerű ötletük, de még nem volt idejük részletes üzleti tervet készíteni. Nem várhatsz a tökéletesre, egyszerűen csak el kell kezdened.” Saját maga is ezt a filozófiát követte. Corcoran egy ezer dolláros kölcsönnel indította ingatlanvállalkozását, és abból épített fel egy sokmillió dolláros birodalmat. Cselekedett és tanult a tapasztalataiból.

5. „Mi lesz, ha nem tudom teljesíteni a tervet?”

Az üzleti terv elkészítése megteremti az elszámoltathatóság lehetőségét, amitől sokan félnek. A terv konkrét célokat tartamaz, amelyek viszonyítási pontokul szolgálnak. A nagyvállalatok munkavállalói jutalmazási rendszere általában ezeken a célkitűzéseken alapul. Ha eléred a célt, kapsz bónuszt, ha alulteljesítesz, nem.

Sok vállalkozástulajdonos azért nem készít tervet, hogy elkerülje a célok eléréséhez kapcsolódó nyomást. Nemegyszer akkor is, ha csupán saját magával kellene elszámolnia.

Az elszámoltathatóságtól való félelem gyakori pszichológiai akadály, amely gátolhatja a cselekvést és a kötelezettségvállalást. Ez a félelem gyakran több mögöttes tényezőből fakad, és jelentős korlátja lehet a személyes és szakmai fejlődésnek. Az oka lehet a kudarctól való félelem, ami az elszámoltathatóságtól való félelem egyik elsődleges mozgatórugója. A másik gyakori ok, hogy az elszámoltathatóság külső nyomást gyakorol a vállalkozókra, hogy teljesítsenek és eredményeket érjenek el. Ez stresszfaktor lehet, különösen ha magas elvárásokkal és erősen versengő üzleti környezettel párosul.

A vállalkozók félhetnek attól is, hogy másokhoz hasonlítják őket, különösen a sikeresebbnek tűnő versenytársakhoz.

Ez bizonytalanságérzetet kelthet. Attól tarthatnak, hogy felelősségre vonják őket a teljesítményükért.

Az elszámoltathatóság elkerülése veszélyes, mert a növekedési és fejlődési lehetőségek elszalasztását okozhatja. Végső soron pedig növeli az üzleti kudarc kockázatát. Világos stratégia és célok nélkül a vállalkozásod csak hánykolódik a külső piaci hatások tengerében. Arról nem is beszélve, hogy az üzleti céljaid elérése vagy túlteljesítése kiváló alkalom az ünneplésre. Miért is fosztanád meg magadat, a kollégáidat és az üzleti partnereidet ettől?

Szerencsére nem minden vállalkozó fél az üzleti tervezéstől. A sikeres vállalkozók többsége felismeri a tervezés értékét. Egy jól strukturált üzleti terv értékes eszköz a vállalkozásod növekedéséhez, irányításához, vagy szükség esetén pénzügyi források (bankok és befektetők) bevonzásához. Ne feledd, hogy a hozzáállásodat a vállalkozásod iparágága, üzleti modellje és a személyes preferenciáid is jelentősen alakíthatják. Egyesek számára a részletesebb tervezés az előnyös, míg másoknak a lazább, rugalmasabb megközelítés a megfelelő. A lényeg, hogy az üzleti terved segítsen a céljaid elérésében.

Meggyőztelek, hogy igenis szükséged van üzleti tervre, és kifogások keresése helyett ideje lenne nekigyürkőznöd? Ha a 2024-es évet már egy hasznos sorvezetővel szeretnéd kezdeni, most kell nekiállnod a munkának. Ha egyedül nem menne, keress meg, segítek.

Tetszett? Oszd meg!

Ez is érdekelhet:

Írj nekem!

Hofer Noémi

Jogi szakokleveles közgazdász, nemzetközi adószakértő

Villámtanácsadás

1+1 óra üzleti tanácsadás a vállalkozásod legégetőbb problémáiról

Akár ingyen

Egyéb tanácsadási csomagok

Vállalkozói tanácsadás személyre szabottan

Bármilyen egyedi üzleti problémára

Üzleti terv készítése

Segítek megtervezni a vállalkozásod jövőjét

Ghost Partner Program

Vállalkozói tanácsadás egész évben

Tudatos vállalkozásindítás

Ne a sötétben tapogatózva tedd meg az első lépéseket

Cégértékelés

Ha eladnád a céged, vagy beszállnál egy vállalkozásba

Ajánlott cikkek

Legfrissebb cikkek